Czym jest marketing relacji?
Data publikacji 4 lutego 2023
Budowanie relacji z potencjalnym klientem, to nieodzowny element nowoczesnej kampanii promocyjnej. Rozwój mediów społecznościowych daje nam nieskończone możliwości kreowania wizerunku oraz włączanie użytkowników w proces budowania marki. Jeśli zastanawiasz się, czym jest marketing relacji i na czym polega, zachęcamy do lektury niniejszego artykułu.
Czym jest marketing relacji?
Marketing relacji stopniowo wypiera tradycyjne formy reklamy, które sprowadzały się do krótkich komunikatów. Pojęcie to nie ogranicza się jednak wyłącznie do zachęcania do zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych. W marketingu relacji kluczową rolę odgrywa możliwość dialogu i włączenia konsumentów w tworzenie produktów, dopasowanych do konkretnej grupy odbiorców, a także obsługa posprzedażowa i feedback. Pomocne są tutaj krótkie ankiety i personalizowane komunikaty.
Lojalność i zaufanie
W marketingu relacji interakcja pomiędzy marką a konsumentem nie sprowadza się wyłącznie do jednorazowego aktu zakupu i zawarcia umowy kupna-sprzedaży. To także programy lojalnościowe i gwarancyjne, rabaty urodzinowe i całe mnóstwo narzędzi, które powodują, że klient stopniowo przywiązuje się do marki, nie czując się jednocześnie zmęczonym i przytłoczonym otrzymywanymi wiadomościami.
Kulisy działalności
Za pośrednictwem popularnych mediów społecznościowych mamy możliwość ukazania potencjalnym klientom kulis swojej działalności. Dzięki temu pokazujemy, że za firmą, znaną z reklam i wielkoformatowych billboardów, również stoją ludzie, których codzienność przypomina życie milionów Polaków. Firma to nie tylko twarze ambasadorów i ambasadorek znane z pierwszych stron gazet, ale i pracownicy, którzy każdego dnia czuwają nad całym procesem twórczym czy usługowym, tylko po to, aby do klienta dotarł najwyższej jakości produkt końcowy. Zainteresowanie odbiorców mogą wzbudzić wywiady z kierownikami poszczególnych działów, jak i zwykłymi pracownikami, a także kwestie związane z działalnością filantropijną firmy. Jeżeli marce przyświecają idee ochrony środowiska naturalnego czy obrony praw zwierząt, warto również pokazać klientom tę część życia organizacji, która uwiarygadnia nasze działania. Klientów można również w różne interesujące akcje, którym przyświecają szczytne cele, np. zbiórka elektrośmieci na wymianę, recyclingowe konkursy dla dzieci, wymiana elektrośmieci na sadzonki, zbiórka na karmę i leki dla zwierząt ze schronisk i inne.
Podsuwanie gotowych rozwiązań
Nie każdy klient jest specjalistą w dziedzinie, której dotyczy zakup bądź usługa. Warto zatem zatroszczyć się o profesjonalny personel, który bezpiecznie przeprowadzi klienta bądź użytkownika witryny internetowej przez proces zakupowy, wykazując się jednocześnie wiedzą i zaangażowaniem. Obecnie istnieją również bardziej zaawansowane rozwiązania jak np. możliwość uruchomienia automatycznego asystenta zakupów np. w formie chatbot.
Należy pamiętać, że praca nad relacjami z klientami i użytkownikami to stały proces, a nie jednorazowe działanie. Różnorodne kanały komunikacyjne dają możliwość dotarcia do odpowiedniego contentu. Słuchanie potrzeb klientów, to klucz do sukcesu.